Věra Tydlitátová
VIII. Pokusy o krádež dějin - 17. listopad a hanba v Litvínově
Sídliště Janov v Litvínově vešlo do dějin jako místo masivního střetu neonacistů krytých Dělnickou stranou a místní komunity Romů a následně policie.
Věra Tydlitátová
VII. Pokusy o krádež dějin – KSČM přepisuje historii
K sedmdesátému výročí podepsání Mnichovské dohody se konečně vyjádřili také komunisté. Jejich pojetí dějin dokazuje, že se ve svém myšlení vůbec němění, že jsou vlastně stále tou starou KSČ. Přepisování historie mají tradičně v popisu práce a nestydatým lhaním si dláždí cestičku k moci.
Věra Tydlitátová
VI. Pokusy o krádež dějin - 3. Popření dějin jako zbraň
V minulém pokračování této studie jsme se seznámili s rádobyvědeckou argumentací jednoho z předních demagogů slovenské a české neonacistické scény, s "dílem" Nidala Saleha. Není jistě třeba dokládat hlavní ideologické teze pana Saleha dalšími výmluvnými citáty. Za pozornost však strojí další argument manipulátorů dějin, který Saleh rovněž zmiňuje, který však dále rozpracovávají jiní. Je jím existence Chazarské říše.
Věra Tydlitátová
V. Pokusy o krádež dějin - 2. Popření dějin jako zbraň
Dalším kuriózním a poněkud hloupým pokusem jak zmanipulovat dějinná fakta, je snaha vymazat povědomí o Ježíšově židovském původu. Víme, že takové pokusy byly podniknuty v dějinách častěji, naposledy v době nacismu, nyní však ožívají zejména v prostředí palestinských intelektuálů a aktivistů.
Věra Tydlitátová
IV. Pokusy o krádež dějin - 1. Popření dějin jako zbraň
Fenoménu popírání šoa v islámské ideologii však není jediným případem zcizení dějinné legitimace. V rámci tohoto poměrně nového jevu se začaly vynořovat kontury dalšího okruhu problémů, jež nepatří zajisté mezi nové propagandistické metody, v oboru, kterým se zabývám, však nabývají specifických vlastností i razance. Víme o tom, že mnohé totalitní ideologie a režimy o ně se opírající hojně využívají manipulaci s dějinami jako zbraň proti svým oponentům i jako účinný nástroj přepisování historie pro budoucnost. Dnes již jen můžeme tušit, nakolik nám známá historie procházela takovou manipulací a kolik doznala mocenských retuší, nebude jich však málo.
Věra Tydlitátová
III. Pokusy o krádež dějin - 3. Popírání šoa v ideologii islámu
Strach z údajného židovského spiknutí a rozhořčení nad židovskou prohnaností pak úspěšně ženou zmatené voliče pod křídla radikálních extrémistických stran a diktátorských vlád. Mnohé arabské noviny, jako například Al-Haját Al-Džadída, vlivný palestinský list, opakovaně píše, že Židé řídí vlády světa a plánují genocidu všech Arabů na Západním břehu. Pro mnohé čtenáře jsou tato tvrzení důvodem ke strachu a hněvu, který právě palestinští vůdci pro svoji politiku potřebují.
Věra Tydlitátová
II. Pokusy o krádež dějin - 2. Popírání šoa v ideologii islámu
Po založení Státu Izrael se konflikt zákonitě vyostřil. Zatímco státotvorné ambice Židů došly svého naplnění, Palestinci své státnosti nedosáhli a ani se neztotožnili s některým ze sousedních arabských států, ale pokládali své naděje za zrazené. V Sovětském svazu dočasně získali nového spojence, který sice sledoval své vlastní zájmy na Předním východě, obratným manévrováním však často uměl vzbudit na arabské straně důvěru. Právě z oblasti sovětské propagandy zřejmě přišel nový impuls pro arabský antijudaismus, totiž názor, že sionisté záměrně spolupracovali s německými nacisty, aby mohli po válce zdůvodnit a na světovém společenství vymoci založení židovského státu.
Věra Tydlitátová
I. Pokusy o krádež dějin - 1. Popírání šoa v ideologii islámu
Zatímco v posledních letech máme možnost poznávat fenomén popírání holocaustu z různých zdrojů a pohledů, pokud jde o Evropu nebo USA, stranou zájmu zůstává dlouhodobé a systematické popírání šoa v islámských zemích. V západní kultuře jsou aktivity popíračů buď přímo trestné, nebo alespoň pokládané za periferní a patologický jev, na Předním východě jsou mnohdy legitimní součástí státní propagandy. Podstatou této propagandy je tvrzení, že Židé si holocaust vymysleli, aby z něj mohli těžit.
předchozí | 1 2 | další |