Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Náboženství jako prodejný křáp

Kdo by si před pár lety pomyslel, že apelování na náboženské tradice bude mít v moderní době nějaký ohlas. Volební kampaně posledních let však ukazují, že vícero stran a uskupení si ve snaze nahnat ovečky bere do úst náboženství.

Jozef Tiso vítá německou armádu v roce 1939

Machry politické pobožnosti můžeme rozdělit na fanatiky, kteří to snad opravdu myslí vážně, ale těch je dost málo, a na vykuky, kteří si z lidí dělají kašpary. Otázka je, co je nebezpečnější: Fanatismus je stav nesvobodného, nemocného a vyprázdněného ducha, který na sebe bere jen tenký nátěr jakékoli ideologie, ať náboženské nebo ateistické, aby si dodal pocit smyslu a naplnění. Naproti tomu cynické zahrávání si s vírou druhých pro vlastní prospěch vede k devalvaci všeho dobrého v nás a postupně rozleptává společenskou soudržnost.

Věřící člověk raději používá slovo víra než slovo náboženství. Slovo náboženství je velmi široké a tomu, kdo není do problematiky zasvěcený, mnoho neříká, nebo říká nesmysly. Náboženství je společenské prostředí, v němž se může víra projevit, kde však také víra vůbec nemusí být přítomná, jde o jakousi institucionální slupku vytvořenou společností v průběhu dějin. Pokud správně funguje soubor náboženských institucí, svými aktivitami a právním rámcem umožňuje rozvíjení víry a její sdílení mezi souvěrci. Pokud je náboženství nemocné, stává se prázdnou formalitou a může sdružovat lidi zcela nevěřící, aniž si toho někdo všímá, nebo se stává útočištěm různě narušených jedinců, kteří do něj vnášejí své deviace nebo fanatismus. Toto nebezpečí se zvyšuje, spojí-li se náboženství s politickými zájmy. Caesaropapismus bývá příčinou mravní i sociální bídy a politické zaostalosti, je smrtelným nebezpečím pro víru.

Víra není konfesně vyhraněná, věřící lidé jsou ve všech náboženstvích, nebo mohou žít docela dobře i vně formálního náboženství. Víra je schopnost lidského ducha vnímat transcendentální bytí a stručně řečeno vždy slouží dobru, lásce a životu. Věřící člověk nemá potřebu někoho nenávidět a pronásledovat pro odlišnou víru, je pokorný vůči bližním i vůči Bohu, ať už jej nazývá jakkoli, protiví si násilí, nechce manipulovat bližními. Naproti tomu z pohledu náboženského fanatika je mnohý věřící vlastně „bezvěrcem“, kacířem či heretikem, neboť nepokládá vnější náboženské projevy za podstatné. Také z pohledu politického dobrodruha, který si účelově hraje na svatouška, je věřící člověk těžko použitelný, protože nepotřebuje a nechce hrát jeho cynické mocenské hrátky.

Fanatik využívá vnější podoby projevů víry, tedy náboženské instituce, symboly a jazyk, aby mohl nenávidět kohokoli, kdo nabourává jeho křehkou představu výlučnosti. Cítí se právem ohrožen ve svém domnělém zcela výjimečném vztahu k Bohu (nebo v případě ateisty k nějaké vznešené ideji), pokud by měl připustit, že není jediným pravověrným. Jeho nejistota a frustrace se stupňují až k paranoickým projevům úzkosti a hněvu, který může vést a mnohdy opravdu vede k fyzickému násilí. Takový člověk je velmi nejistý, slabý, ale o to bezohlednější. Snad proto, aby si dodal jistotu a pocit nějaké ceny, mnohdy se fanatik snaží proniknout do politiky, manipuluje lidmi, využívá každý, i nečestný prostředek, neboť se domnívá, že ho k tomu opravňuje jediná pravda, kterou vlastní. Nenávist fanatika se někdy obrací k vlastní osobě a stává se náboženským masochismem spojeným s touhou po mučednictví. Proto se z těchto lidí rekrutují sebevražední atentátníci (zejména v islámu), ale také (zejména mezi některými křesťanskými konzervativci) ufňukaní kverulanti hledající všude spiknutí proti sobě a své pravdě, neboť se tak mohou alespoň navenek stylizovat do role mučedníků.

Zajímavé je, že fanatik jednoho vyznání je schopný tolerovat, ba uznávat či obdivovat fanatika jiného vyznání, neboť jejich společným duchovním poutem je právě fanatismus a náboženské rozpory jsou jen zdánlivé. Skupiny fanatiků různého střihu totiž spojuje vnitřní nejistota identity kompenzovaná hořkou nenávistí ke svobodné a demokratické společnosti a k radostnému životu víry autonomních lidských bytostí. Fanatik je vlastně lhostejný k jakékoli víře, proto se klidně spojí i s bezvěrcem, pokud mají nějaký společný záměr. Aby svoji nejistotu eliminovali, rádi si společného nepřítele vytvářejí, proto ona opakovaná iracionální tažení proti gayům, zednářům, iluminátům, demokratům, židovským spiklencům nebo „pravdoláskařům“. Společný nepřítel vyplňuje prázdnotu ducha marně toužícího po víře, které fanatik není schopen.

Podobnou toleranci ke stoupencům jiné víry projevují i náboženští cynici, když jde o stranické spojenectví. Křesťanský svatoušek se ráno probudí jako komunista, nebo jako germánský pohan, nebo se komunista ráno probudí a shledá, že je svatouškem. To ovšem podle toho, kam zrovínka vane politický větérek. A honem do koalice! V dnešní době každý nalezne příkladů dvanáct do tuctu, netřeba konkretizovat. Ono je to vlastně komické.

-

Psáno pro První zprávy

---------------------------------

Autor: Věra Tydlitátová | pondělí 21.7.2014 10:06 | karma článku: 17,38 | přečteno: 951x
  • Další články autora

Věra Tydlitátová

Válečná zranění

Na dohled od našich klidných domovů vybuchují rakety, umírají nevinní. Jsme svědky nepředstavitelných zvěrstev. Znala jsem pár lidí, kteří prošli válkou.

8.11.2022 v 10:21 | Karma: 8,60 | Přečteno: 121x | Diskuse| Miniblogy

Věra Tydlitátová

Alexandr Meň, světlo v temnotách smutné Rusi

Před třiceti dvěma lety 9. září 1990 byl zabit Otec Alexandr Vladimirovič Meň. Zatímco u nás je znám především v určitých kruzích duchovních a věřících, v Rusku je některými lidmi považován za svatého.

9.9.2022 v 9:50 | Karma: 11,96 | Přečteno: 286x | Diskuse| Ostatní

Věra Tydlitátová

Zklamaly elity národa?

Narazila jsem na zajímavou otázku, zda selhává elita národa, když se nechce postavit zlu ve společnosti. Že nechce jít do politiky...

16.8.2022 v 11:16 | Karma: 19,27 | Přečteno: 598x | Diskuse| Ostatní

Věra Tydlitátová

Putlere, blíží se březnové ídy

Když člověk trochu zná dějiny a myslím, že na vojenských akademiích se důležité bitvy také studují, vidí zajímavé příklady, ze kterých se asi Putler a jeho generálové zjevně nepoučili:

12.3.2022 v 17:03 | Karma: 29,86 | Přečteno: 930x | Diskuse| Ostatní

Věra Tydlitátová

Po volbách

Uvědomuji si, že vítězství demokratů ve volbách je dost vratké, ti voliči Ano, SPD a ani ti s tzv. propadlými hlasy nikam nezmizeli, naopak se mohou nebezpečně radikalizovat a sjednotit.

13.10.2021 v 11:33 | Karma: 19,54 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Věra Tydlitátová

Tolkien v pohledu religionisty

Když kolega Pavel Hošek avízoval vydání své studie o Tolkienově spiritualitě, dalo se očekávat, že v naší zemi půjde o počin nanejvýš pozoruhodný a na poli religionistiky příjemně osvěžující.

28.9.2020 v 10:46 | Karma: 12,35 | Přečteno: 551x | Diskuse| Kultura

Věra Tydlitátová

Erika Bezdíčková nás opustila

Je tomu více než deset let, co jsem v Brně poznala paní Bezdíčkovou. Od té doby jsem za ní jezdívala a díky ní jsme poznala nejen Brno, ale i část jižní Moravy.

24.9.2020 v 13:25 | Karma: 20,54 | Přečteno: 736x | Diskuse| Brno

Věra Tydlitátová

Disidenti ve vatě a v brokátu

Dlouho jsem se snažila pochopit myšlení a motivy paní Lipovské. Poslechla jsem si její rozhovor, přečetla pár interview...

16.6.2020 v 8:23 | Karma: 28,57 | Přečteno: 1563x | Diskuse| Ostatní

Věra Tydlitátová

Bojkoty Izraele jako pokrytecká nemoc západních intelektuálů

Boycott, Divestment and Sanctions Movement, česky Hnutí Bojkot, stažení investic a sankce, zkratkou BDS nebo Hnutí BDS, ...

11.5.2020 v 9:41 | Karma: 29,01 | Přečteno: 597x | Diskuse| Občanské aktivity

Věra Tydlitátová

Což není v Gileádu balzám, což tam není lékař?

Přemýšleli jste někdy nad názvem firmy Gilead Sciences pracující na léku Remdesivir, který nedávno přispěl k uzdravení Roberta Markoviče těžce zasaženého Covidem-19?

7.5.2020 v 9:11 | Karma: 5,77 | Přečteno: 216x | Diskuse| Miniblogy

Věra Tydlitátová

Podbrdská spisovatelka Jana Poncarová

Mladá autorka Jana Poncarová vydala svoji rozsáhlou rodinnou ságu již před dvěma lety, nicméně do obecnějšího povědomí se kniha Podbrdské ženy dostává postupně.

6.5.2020 v 9:12 | Karma: 12,99 | Přečteno: 394x | Diskuse| Poezie a próza

Věra Tydlitátová

Úsvit módního intelektualismu

Před pár dny nás opustil skvělý rebel evropské filosofie Ladislav Hejdánek. Vzpomínáme na něj my, které učil v bytové univerzitě i na fakultě filosofické a kteří ho známe.

5.5.2020 v 19:11 | Karma: 18,91 | Přečteno: 973x | Diskuse| Ostatní

Věra Tydlitátová

Krize víří špinavé bahno

Pandemie čínské chřipky přináší mnoho nových zkušeností. Možná jen funguje jako čočka, která zvýraznila již stávající kvality mnoha statečných lidí, projevy solidarity, ale také temné obludnosti.

26.4.2020 v 17:56 | Karma: 21,09 | Přečteno: 721x | Diskuse| Politika

Věra Tydlitátová

Křeček a právo sodomské

Ve středu 19. února složil Stanislav Křeček slib veřejného ochránce práv do rukou xenofobního extrémisty Tomia Okamury, který je známý svým štítivým poměrem k pravdě a je z vůle českých mafiánů místopředsedou Poslanecké sněmovny.

25.2.2020 v 9:52 | Karma: 20,46 | Přečteno: 1477x | Diskuse| Osobní

Věra Tydlitátová

Kdo parazituje na Lidicích?

V těchto dnech čteme o podivném angažmá novopečeného ministra kultury v Památníku Lidice. Lubomír Zaorálek vyzval k rezignaci ředitelku Mgr. Martinu Lehmannovou.

5.2.2020 v 10:42 | Karma: 45,00 | Přečteno: 8236x | Diskuse| Kultura

Věra Tydlitátová

První dáma české literatury

Dnes si připomínáme dvě stě let od narození Boženy Němcové. Kdo by neznal její pohádky, nebo Babičku? Veřejnoprávní média přinášejí řadu výborných dokumentů a adaptací jejích děl.

4.2.2020 v 12:53 | Karma: 16,47 | Přečteno: 627x | Diskuse| Kultura

Věra Tydlitátová

O luskounech a jiných čínských masakrech

Když mi bylo dvanáct let, jeli jsme se školou na zájezd do Zoo ve Dvoře Králové na tehdy relativně nové safari.

17.1.2020 v 9:33 | Karma: 25,69 | Přečteno: 897x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Věra Tydlitátová

Hej, Slované...

Nic proti Slovanům, Germánům, Keltům atd., ale tohle všechno je haraburdí romatismu počátku 19. století.

27.8.2019 v 9:21 | Karma: 16,89 | Přečteno: 578x | Diskuse| Miniblogy

Věra Tydlitátová

Belšasarova hostina na pražském Hradě

Prorok Daniel je postava, která ukazuje, jaký poměr má mít člověk ke zpupné moci. Píše se o něm, že se odmítl poklonit mocným. Bylo to dávno, pradávno, ale co se změnilo?

13.7.2019 v 8:33 | Karma: 18,24 | Přečteno: 706x | Diskuse| Politika

Věra Tydlitátová

Národní smrádek

Můj dědeček Karel byl italský legionář. Narodil se roku 1895 za císaře pána. On i jeho bratři měli ještě jména po členech císařského domu, protože, co naplat, císař František Josef byl mezi lidem dosti oblíben.

17.9.2018 v 10:08 | Karma: 24,10 | Přečteno: 962x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 427
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3415x
Jsem